Lawrence Lek / Nepenthe (2021–obecnie)

1 tydzień temu

To trwająca seria gier wideo site-specific, które badają tematy pamięci i tożsamości w wirtualnych światach. Nazwana na cześć fikcyjnego lekarstwa na smutek, zabiera nas w podróż do przeszłości. Powszechnie uznawany za „Ogród ogrodów” i szczytowe osiągnięcie klasycznego chińskiego projektowania ogrodów pałacowych, Stary Pałac Letni został zniszczony przez połączone siły brytyjsko-francuskiego korpusu ekspedycyjnego podczas II wojny opiumowej w 1860 roku.

W Nepenthe (Summer Palace Ruins) (2021) Lawrence’a Leka trauma dekolonialna przekształca zwykłą, wesołą sforę psów w widmowe „psy-duchy”, zamieniając znajomy widok w bolesny obraz. Pokazuje to, iż percepcja nie jest jedynie odzwierciedleniem bodźców zewnętrznych, ale konstruktem głęboko kształtowanym przez stan psychiczny i emocje.

W ramach pracy Lek odwołuje się do zjawiska znanego jako The Doorway Effect (efekt drzwi), czyli efektu zmiany lokalizacji. To zjawisko psychologiczne polegające na tym, iż ludzie doświadczają krótkotrwałych ubytków pamięci przy przechodzeniu przez drzwi lub przemieszczaniu z jednego miejsca w inne. Efekt ten, występujący zarówno w odniesieniu do granic fizycznych, jak i metaforycznych, pozostaje w zgodzie z integracyjnymi teoriami świadomości, takimi jak Global Workspace Theory (teoria globalnej przestrzeni roboczej) czy teoria zintegrowanej informacji.

Idź do oryginalnego materiału