Nowy wymiar empatii

3 tygodni temu
Zdjęcie: Nowy wymiar empatii


Czy empatię, tak istotną w zawodach medycznych cechę, można wspierać przy pomocy nowoczesnych technologii? Odpowiedź brzmi: tak. Zbadała to – we współpracy z twórcami rozwiązania Empatyzer – Marta Grelowska, autorka pierwszej pracy magisterskiej o charakterze wdrożeniowym, która powstała na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.


Współczesna medycyna coraz częściej dostrzega, iż skuteczne leczenie to nie tylko zaawansowana diagnostyka i najnowsze terapie. O potrzebie humanizacji i rozwoju kompetencji miękkich rozmawiali m.in. przedstawiciele Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) podczas spotkań organizowanych na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu (UMW).


– Empatyzer doskonale wpisuje się w oczekiwany kierunek zmian. Komunikacja kadr medycznych z pacjentami oraz współpracownikami to nie tylko przekazywanie informacji, ale również element procesu budowania zaufania – mówi dr Agnieszka Siennicka, prodziekan ds. rozwoju Wydziału Nauk o Zdrowiu UMW (absolwentka m.in. biologii człowieka i psychologii), promotorka pracy. – Narzędzie, które testujemy, pozwala zrozumieć różnice między ludźmi oraz uczy, jak sobie z nimi radzić w oparciu o dowody naukowe, a nie intuicję – dodaje.


Narzędzie oparte na Wielkiej Piątce


Dr Agnieszka Siennicka podkreśla, iż efektywna komunikacja musi uwzględniać to, iż jesteśmy różni – mamy inną wrażliwość, inaczej reagujemy na stres i radzimy sobie z emocjami. Dodatkowo na nasze zachowanie wpływają także różnice kulturowe.


Aplikacja Empatyzer wykorzystuje model Wielkiej Piątki (Big Five) – uznany w świecie nauki system badania osobowości, który analizuje natężenie pięciu kluczowych wymiarów: neurotyczności, ekstrawersji, otwartości na doświadczenia, ugodowości i sumienności. Po wykonaniu krótkiego testu psychometrycznego narzędzie „tworzy” naszą charakterystykę i – co najważniejsze – podpowiada, jak powinniśmy komunikować się z osobami o odmiennych cechach.


– Empatyzer to coś więcej niż analiza osobowości – wyjaśnia Piotr Golczyk, twórca rozwiązania. – Jego nadrzędnym zadaniem jest wsparcie komunikacji przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. AI najpierw ocenia i porównuje różnice, a następnie wskazuje, na co zwrócić uwagę, aby kontakt był satysfakcjonujący dla obu stron. Rozwiązanie sprawdzi się w różnych miejscach i środowiskach: gabinecie lekarskim, grupie studenckiej czy zespole współpracowników. Można je też integrować z platformami komunikacyjnymi i systemami e-mailowymi.


W ramach podpisanego porozumienia o współpracy spółka udostępniła uczelni aplikację na potrzeby magisterskiej pracy wdrożeniowej. Docelowo ma ona służyć również studentom i pracownikom – pierwszym jako pomoc dydaktyczna w nauce komunikacji z pacjentami, drugim jako wsparcie w codziennej współpracy.


Empatia – niezbędna w komunikacji


Marta Grelowska, autorka badania, oceniła poziom empatii poznawczej przed i po spersonalizowanym szkoleniu wykorzystującym Empatyzera. Uczestnicy ćwiczeń m.in. wchodzili w interakcje z wirtualnymi pacjentami o różnych cechach osobowości, a narzędzie podpowiadało im, jak dostosować komunikację do danej osoby.


– Wyniki wskazują, iż wiedza zdobyta podczas szkolenia przyczyniła się do wzrostu empatii oraz utrwalenia postaw ułatwiających komunikację interpersonalną – mówi lekarka, która uzupełniała wykształcenie na kierunku zdrowie publiczne. Autorka pracy przypomina też, iż lepsze zrozumienie między pracownikiem ochrony zdrowia a pacjentem zwiększa otwartość i zaufanie oraz ułatwia przekazywanie informacji, co pozytywnie wpływa na proces leczenia oraz szybszy powrót chorego do formy. – To dowód, iż takie rozwiązania mają potencjał w procesie kształcenia przyszłych i obecnych kadr medycznych – dodaje.


Piotr Golczyk podkreśla z kolei, iż empatia nie jest wrodzona. – Jak wynika z literatury, tylko około 10 proc. populacji ma naturalnie rozwinięty dar rozpoznawania emocji. Można jednak i warto tę cechę rozwijać. Służy temu właśnie Empatyzer, który łączy naukę, technologię i realne potrzeby medycyny oraz wspiera zasadę „primum non nocere”.


Empatia to także jedna z wartości wpisanych w Strategię Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, które tworzą słowo POWER. Pasja, Odwaga, Współpraca, Empatia i Rzetelność są fundamentami, na których UMW opiera działalność dydaktyczną, badawczą i kliniczną. Dlatego na uczelni będzie realizowany projekt „Zastosowanie innowacyjnego narzędzia informatycznego w ocenie wybranych determinantów zdolności komunikacyjnych w relacji lekarz-pacjent i współpracownik-współpracownik wśród pracowników i studentów uczelni medycznej”.


– Dzięki wewnętrznej subwencji sprawdzimy, jak wykorzystanie Empatyzera wpłynie na rozwój kompetencji miękkich i komunikacji wśród naszych studentów oraz pracowników – wyjaśnia prodziekan ds. rozwoju Wydziału Nauk o Zdrowiu UMW.


Źródło i fot.: Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu
Idź do oryginalnego materiału